برنامه جلسه پنجم کلاس سوم راهنمایی
به نام خدا
سلام
برنامه جلسه پنجم کلاس سوم راهنمایی
1-ارائه گزارش کار جلسات قبل
2-ارائه تحقیق جلسات قبل
3- انجام آزمایش تستر ( دانش آموزانی که آزمایش بستن مقاومتها را انجام نداده اند باید به آزمایش بستن مقاومتها بپردازند )
موضوع آزمایش : تستر
تئوری : فاز متر و تستر نوعی ابزار های تشخیصی الکتریکی هستند که بسته به توانایی کاربرد های متفاوتی دارند
فاز متر از یک مقاومت قوی و یک لامپ نئون کوچک تشکیل شده و با اتصال به سیم فاز روشن می شود زیرا جریانی از آن عبور کرده و باعث روشن شدن لامپ نئون می شود
اما تستر از یک ترانزیستور اف ای تی ،یک ال ای دی ، یک مقاومت در حد مگا اهم و یک باتری تشکیل شده است اساس کار به این ترتیب است که در اثر تغییر میدان الکتریکی درفضای اطراف تستر و نهایتا در بیس ترانزیستور، جریانی در بیس ایجاد شده و ترانزیستور این جریان تقویت شده را به ال ای دی انتقال می دهد ساختمان این قطعه به گونه ای است که اگرجهت جریان از نوک قطعه به سمت انتهای آن باشد ال ای دی روشن خواهد شد ودرجهت عکس ال ای دی خاموش باقی می ماند همینطور اگر این قطعه نزدیک سیم حامل جریان متناوب قرار گیرد به دلیل تغییر میدان مغناطیسی در اطراف سیم جریانی در قطعه ایجاد می شود که باعث روشن شدن ال ای دی می شود
شرح آزمایش :
1- تشخیص بار الکتریکی :یک قطعه پلاستیک یا میله ابونیتی را با پارچه پشمی مالش دهید و در نزدیکی نوک تستر جلو عقب ببرید چه رخ می دهد
در مرحله بعد این کار را با میله شیشه ای که با پارچه ابریشمی مالش یافته انجام دهید
در هر دو مرحله رخداد را تشریح کنید
2- تشخیص قطبیت : نوک تستر را با قطب مثبت باتری تماس دهید همین کار را با قطب منفی انجام دهید رخداد را تشریح کنید
3- تشخیص سیم فاز و نول : نوک تستر را به سیم فاز بزنید با انگشت انتهای تستر را لمس کنید همین عمل را با سیم نول انجام دهید انچه روی می دهد را تشریح کنید
در مرحله بعد در حالیکه نوک تستر با سیم نول در تماس است و با انگشت انتهای آن لمس میشود با دست دیگر دیوار یا زمین را لمس کنید رخداد را شرح دهید ؟
4-تشخیص و جود جریان در سیم : انتهای تستر را به روکش پلاستیکی سیم ضخیم حامل جریانی نزدیک کنید آنچه روی می دهد را تشریح کنید
5-تغیر مقاومت با ضخامت : انگشت یک دست را با ظرف حاوی محلول غلیظ الکترولیت ( مثل عسل ) تماس دهید و نوک تستر را درون ظرف گذاشته و با انگشت دیگر انتهای تستر را لمس کنید حال دست اول را به آرامی بالاببرید تا محلول غلیظ به ارامی به درون ظرف برگردد با گذشت زمان باریکه محلول نازکتر می شود ، نور تستر چه تغییری می کند ؟ چرا؟
6-رسانش نسبی مواد : نوک تستر را روی پوست میوه ای آبدار مثل پرتقال قرار دهید با دست دیگر سمت دیگر میوه را لمس کنید حال این کار را با سیب انجام دهید در مورد ترکیبات درون این دو میوه چه می توان گفت ؟